Maakt de diesel tussen Apeldoorn en Zutphen plaats voor een elektrische trein?
Zeg je spoorlijn Apeldoorn-Zutphen, dan zeg je – behalve station Klarenbeek – dieseltrein. Nou is de huidige trein op dat traject al een stuk vlotter en schoner dan z’n brommende voorgangers. Maar het zou zo maar kunnen dat over een paar jaar er een elektrisch exemplaar over het lijntje gaat.
Johannes Rutgers 02-09-19, 06:30
De gemeente Apeldoorn heeft dat idee in elk geval voorgelegd aan de provincie Gelderland. Die gaat het treinvervoer aanbesteden voor een aantal lijnen, waaronder Apeldoorn-Zutphen. Dat gaat bepalen welke vervoerder vanaf 2022 vijftien jaar de dienstregeling mag verzorgen.
Het uitgelezen moment om naar elektrisch vervoer te kijken, wat de gemeente Apeldoorn betreft. Mede ook omdat daar mogelijk extra kansen voor ontstaan. Op dit moment loopt de aanbesteding van het busvervoer in onder meer Apeldoorn. De gemeente hoopt dat de nieuwe vervoerder een bijzonder project in werking wil nemen. Dat behelst dat de energie die vrijkomt bij het remmen van treinen, wordt omgezet in elektriciteit en opgeslagen in grote accu’s. Elektrische stadsbussen kunnen daarmee opladen.
Stormachtig
Omdat die accu’s bij het station moeten komen te staan en een flinke capaciteit krijgen, zou treinvervoer hier ook gebruik van kunnen maken, oppert de gemeente Apeldoorn. Ze geeft die suggestie mee aan de provincie. ,,Gezien de stormachtige ontwikkeling van elektrisch vervoer en de negatieve effecten van dieselgebruik.’’
Positief
Arjan Heinen van Hedgehog, het bedrijf dat het rem-energie-systeem bedacht, is positief over het idee van de gemeente. Volgens hem is het technisch prima uitvoerbaar. De treinen zouden dan uitgerust moeten worden met een accu, maar dat is vermoedelijk een minder ingrijpende operatie dan het aanleggen van een complete bovenleiding boven het spoor Apeldoorn-Zutphen.
Omdat vervoersbedrijven tegenwoordig vaak onderdeel zijn van grote concerns, zou het ook best kunnen dat er partijen bij zitten die oren hebben naar zowel het busvervoer als naar exploitatie van deze spoorlijn, denkt de gemeente.
Station West
Naast dit onderwerp bepleit Apeldoorn dat de provincie een visie uitspreekt over spoorverbindingen aan de westkant van Apeldoorn. Het gaat om twee al langer bestaande wensen. Namelijk om een station aan die kant van de stad, en een treinverbinding met (de regio) Barneveld. Dat zijn zaken van lange adem, maar juist daarom is het belangrijk dat ze wel benoemd worden in het toekomststuk over treinvervoer, stelt de gemeente.
De provincie inventariseert nu alle wensen en zal mede op basis daarvan een zogenoemd programma van eisen opstellen. Dat zijn de voorwaarden waaraan vervoersbedrijven moeten voldoen als ze het vervoer willen verzorgen. Als dat programma van eisen klaar is, kan Apeldoorn er opnieuw op reageren.